Rabu, 7 Julai 2010

Catatan Harian (Menziarahi Datuk di Kampung)

Kamu dan keluarga telah menziarahi datuk di kampung baru-baru ini. Tulis catatan harian tentang aktiviti-aktiviti yang telah berlaku semasa kamu berada di kampung datuk kamu.


Sabtu,25 Mei 2010

8:00 pagi : Tiba di rumah datuk. Datuk dan nenek menyambut kami dengan tangan terbuka. Makan sarapan pagi di rumah datuk.

9:00 pagi : Mengikut nenek pergi ke kebun sayurnya. Membantu nenek memetik sayur dan membubuh baja.

11:00 pagi : Menangkap ikan dengan sepupu saya di anak sungai di kebun nenek. Berasa gembira kerana berjaya menangkap ikan putih dan ikan keli. Memanggang ikan di tepi anak sungai.

12:30 petang : Makan tengah hari di pondok kebun nenek. Kami makan sambil mendengar nenek bercerita.

2:30 petang : Mengikut datuk pergi ke dusunnya . Membantu datuk mengutip durian yang telah gugur. Datuk mengajar saya mengopek durian. Kami makan durian dengan gembira di pondok dusun.

4:00 petang : Bermain layang-layang di sawah padi bapa saudara saya. Kami sungguh gembira kerana layang-layang kami dapat terbang tinggi. Kami sempat menumpang mandi di sawah padi.

5:00 petang : Berasa berat hati untuk mengucapkan selamat tinggal kepada datuk dan nenek. Membawa banyak buah tangan seperti buah- buahan dan sayur balik ke rumah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan